کد مطلب:303715 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:143

مقام شفاعت زهرا در روز محشر
به روایت ابن عباس از حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام كه فرمود: روزی رسول خدا (ص) بر فاطمه علیهاسلام وارد شد او را محزون یافت پرسید: ما حُزْنُكِ یا بُنّیه؟ دخترم چرا محزونی؟ عرض كرد یا آبَهْ ذَكَرت الْمَحْشَر وَ وُقُوف الناس عُراةً یَوْمَ القیامة.

بابا بیاد روز محشر افتادم كه مردم در آن روز همه برهنه و عریان خواهند ایستاد رسول خدا (ص) فرمود: دخترم روز قیامت به راستی روز بزرگی است لكن جبرئیل از جانب حق به من خبر داد:

اَوّلُ مَنْ تَنْشقّ عَنْهَ اَلاْرَض یَوْم الِقیامة اَنَا ثُمّ ابی اِبراهیم ثُمّ بَعْلُكِ عَلّی بن ابیطالب علیه السلام

اول كسی كه روز قیامت از قبر خارج می شود منم سپس پدرم حضرت ابراهیم (قهرمان توحید) پس از آن همسرت علی بن ابیطالب علیه السلام

سپس خداوند تعالی جبرئیل را به همراه هفتادهزار فرشته بر سر قبرت حاضر كند با هفت قبه نور كه بر قبرت نصب كنند پس از آن اسرافیل با سه حله از حله های نور بر فراز قبرت فرود آید و در قسمت سرت بایستد و تو را ندا دهد یا فاطمه بنت محمد (ص) قُومی اِلی مَحْشَركِ. به سوی محشرت در آ، پس تو در حالی از قبر بیرون می آیی كه هم در كمال امنیتی و هم پوشیده ای، اسرافیل حله های بهشتی تقدیم تو كند تا بپوشی و فرشته دیگر بنام زوقاییل نیز با مركبی از نور به خدمت شما می رسد در حالی كه هفتادهزار فرشته كه تماماً در دستانشان لواهای تسبیح قرار دارد تو را با این تجلیل و تعظیم همراهی می كنند... تا آنجا كه می فرماید: مادرت خدیجه با هفتادهزار فرشته به استقبال تو می آید در حالی كه در دستانشان پرچم های الله اكبر قرار دارد همینطور حواء با هفتاد هزار فرشته در حالی كه آسیه بنت مزاحم نیز همراه آنها است به استقبال تو می آیند.

وقتی تو در وسط محشر با این جلالت و عظمت رسیدی منادی از زیر عرش الهی ندا دهد كه همه اهل محشر بشنوند، ای اهل محشر غضّوا ابصاركم حتی تجوز فاطمة الصدیقه بنت محمد (ص) و من معها. چشم های شما را بپوشانید تا فاطمه صدیقه دختر محمد (ص) و همراهانش بگذرند.

آن روز تو را جز حضرت ابراهیم خلیل الرحمن صلوات الله علیه و علی بن ابیطالب نگاه نمی كند آدم، حوا، را می طلبد تا تو را كه در پیشاپیش تو مادرت خدیجه حركت می كند بنگرد.

سپس منبری نصب كنند از نور كه دارای هفت پله است. بین هر پلّه ای تا پلّه دیگر فرشتگان با پرچم های نور ایستاده اند حوران بهشتی در سمت راست و چپ منبر صف می كشند نزدیك ترین شما در سمت چپ حواء و آسیه قرار دارند چون شما به عرشه منبر رسیدید جبرئیل به نزد شما آمده و از تو می خواهد یا فاطمة سلی حاجتك.

ای فاطمه حاجت خود را بخواه تو خواهی گفت: ای خدا حسن و حسینم را به من نشان ده، آن دو حاضر شوند در حالی كه از رگهای گردن حسین خون می چكد و می گوید: یارَبّ خُذْلی الْیَوْمَ مِمّنْ ظَلَمنَی. خداوندا امروز حقّم را از كسی كه به من ستم نموده بگیر.

پس خداوند بزرگ دیگ خشمش به جوش می آید و از خشم خداوند تعالی جهنم نیز خشمگین می شود و فرشتگان نیز از خشم حق غضبناك می شوند در این هنگام جهنم می غُردّ و فوجی از آتش دوزخ زبانه می كشد و قاتلین حضرت سیدالشهداء و فرزندان و ذریه های آن ستم پیشگان را به كام خود می كشد.

آنان زبان به شكایت گشوده عرض می كنند خداوندا ما زمان شهادت ابی عبدالله الحسین نبودیم پس خدای مهربان به زبانه های آتش دوزخ فرمان می دهد آنان را بگیرید و با چهره های سیاه و چشمان كبودشان به كام خود فرو ببرید و آنان را در پست ترین نقطه جهنم بسوزانید زیرا آنان از پدران ستمگرشان كه ابی عبدالله الحسین علیه السلام را به شهادت رساندند نسبت به دوستداران آن حضرت بدتر عمل كردند.

سپس جبرئیل می گوید: یا فاطِمةُ سَلی حاجَتَك باز هم حاجات خود را بازگوی تو می گویی یارَبّ شیعتی، فَیَقُولُ اللّهُ عَزّوَجَلّ قَدْ غَفَرْتُ لَهُمْ.

ای خدا شیعیانم را نجات بده، خداوند می فرماید از گناهان آنها گذشتم و آنها را آمرزیدم. باز هم خواهی گفت خداوندا نجات شیعیان فرزندانم را از تو می خواهم خطاب حق می رسد كه آنها را نیز آمرزیدم، باز می گویی یارب شیعة شیعتی خدایا شیعیان شیعیانم و دوستان دوستانم را نجات بده، خطاب می رسد هر كس به ریسمان محبت شما چنگ زده با شما در بهشت است.

اینجا است كه تمام خلایق آرزو می كنند كه ای كاش شما را دوست می داشتند و فاطمی بودند تا لایق ورود بهشت می شدند.

ای فاطمه همراه تو دوستان شما و دوستان و شیعیان فرزندان شما و شیعه امیرالمومنین (ع) در كمال امان و آسودگی خواهند بود و در محشر عریان و برهنه نخواهند بود و به بركت دوستی شما شداید و گرفتاری از آنها رفع خواهد شد و بدون ترس و خوف خواهند بود مردم ترسانند ولی آنها را ترسی نیست و مردم تشنه كامند ولی آنها در آن روز تشنه نیستند. [1] .

در پایان این حدیث شریف ابن عباس این آیه كریمه را تلاوت كرد:

وَالّذین آمَنُوا و اتّبَعَتهم ذُرّیتَهُمْ بِایمانٍ اَلْحَقْنا بِهِمْ وَ ما اَلَتْناهُمْ مِنْ عَملهْمِ مِنْ شَیٍْء كُلّ امری بِما كَسَبَ رَهینٌ [2] .

و آنان كه به خدا ایمان آوردند و فرزندانشان هم در ایمان پیروایشان شدند، آن فرزندان را به آنها برسانیم و از پاداش اعمال فرزندانشان هیچ نكاهیم (بلكه بیفزاییم در بهشت به دیدار یكدیگر شادان شوند) و (بدانید) هركسی در گرو عملی است كه انجام داده است.


ای زبده ترین دختر طاها زهرا

وی در دو جهان آیت عظمی زهرا


مؤمن به دعا طلب كند رضوان را

رضوان طلبد تو را به عقبی زهرا


ای سیده زنان عالم زهرا

وی دختر پیغمبر خاتم زهرا


حق فاطر و تو فاطمه زهرایی

ای مایه فخرنسل آدم زهرا [3] .



[1] بحار، ج 43 صفحات 225-227.

[2] طور / 21.

[3] سروده: صديق عرباني.